11آوریل 2022 - چه چیزی باعث می شود برخی افراد مستعد زندگی و سلامت بسیار طولانی تر از دیگران باشند؟ در طول تاریخ، نام برخی از افرادی که به سن استثنایی می رسند ثبت شده است. وسوسه انگیز این است که چنین مواردی را فقط به عنوان نتیجه ی محیط و رفتار بدانیم: به عنوان مثال، تغذیه بهتر از حد متوسط، مراقبت های پزشکی، اقدامات مراقبت از کودکان و بهداشت، بدون ذکر شانس. اما از آنجایی که میانگین امید به زندگی در سرتاسر جهان به دلیل بهبود کلی در این عوامل و سایر عوامل در حال افزایش است، مشخص شده است که طول عمر استثنایی و پیری سالم در برخی خانواده ها وجود دارد. این نشان می دهد که تفاوت های ژنتیکی نیز در تضمین طول عمر و سلامت مادام العمر نقش دارند.

پروفسور Iva Miljkovic، از دانشکده بهداشت عمومی، دانشگاه پیتسبورگ، در ایالات متحده، گفت: در یک مطالعه ی جدید، ما نشان دادیم که در فرزندان والدین با عمر استثنایی و همچنین همسرانشان، در مقایسه با جمعیت عمومی، خطر ابتلا به دیابت نوع 2، کمتر است.

خانواده های استثنایی با عمر طولانی

این مطالعه که در Frontiers in Clinical Diabetes and Healthcare منتشر شده است، بخشی از مطالعه ی خانواده های با عمر طولانی (LLFS) از مؤسسه ملی سلامت سالمندی در موسسه ملی بهداشت آمریکا (NIA-NIH)است.LLFS ، بر خانواده هایی در ایالات متحده و دانمارک با چندین عضو استثنایی با عمر طولانی متمرکز است. محققان فرآیندهای ژنتیکی، اپی ژنتیکی و سایر فرآیندهای بیولوژیکی که با عمر طولانی و پیری سالم مرتبط هستند، را در طی دو نسل بررسی می کنند.

میلکوویچ و همکارانش نشان دادند که کودکانی که در خانواده‌هایی با طول عمر استثنایی به دنیا می‌آیند، از نظر سطوح بیومارکرهای خونی که بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تأثیر می‌گذارند، با همسالانشان متفاوت هستند: ساختار ژنتیکی و اپی ژنتیکی آنها به بدنشان کمک می‌کند تا حتی در سنین بالا به انسولین بخوبی پاسخ دهد. همسران آنها - که معمولاً از والدینی با عمر استثنایی به دنیا نیامده اند - غالبا همین سطوح از نشانگر زیستی تقویت کننده ی سلامت و طول عمر را دارند. این بدان معناست که چنین سطوحی از نشانگرهای زیستی مفید ویژه خانواده، همیشه به ارث نمی رسد، همچنین ممکن است در صورت ازدواج با شریک مناسب، ایجاد شوند.

دکتر میلکوویچ گفت: در حالی که این یافته ی اخیر ممکن است شهودی نباشد، اما مطالعات قبلی نیز مزایای قابل توجهی در مورد بقا و سلامتی در میان همسران افرادی که در خانواده‌های با عمر طولانی به دنیا آمده اند، را گزارش کرده‌اند.

دکتر میلکوویچ و همکارانش سلامت 4559 زن و مرد با عمر طولانی (بالای 90 سال در هنگام ثبت نام)، 1445 خواهر و برادر آنها (که خود بالای 80 سال داشتند)، 2329 از فرزندان آنها یا فرزندان خواهر و برادرهای آنها (بین 32 تا 88 سال) و 785 نفر از همسران فرزندان آنها را از سال 2006 تا 2017، دنبال کردند. با مقایسه ی ویژگی‌های مرتبط با سلامتی فرزندان خانواده های با عمر طولانی با همسرانشان، به جای ویژگی‌های افرادی که به‌طور تصادفی از جمعیت جمع‌آوری شده‌اند، اطمینان حاصل کردند که هر دو از سبک زندگی و محیط مشابهی در بزرگسالی برخوردار بودند.

خطر کمتر ابتلا به دیابت نوع 2

از بین فرزندان و همسرانشان به ترتیب 3.7% و 3.8% در طول مطالعه به دیابت نوع 2مبتلا شدند. این معادل نرخی بین 4.6 تا 4.7 مورد جدید دیابت نوع 2 در هر 1000 نفر- سال است، که حدود 53 درصد کمتر از نرخ دیابت نوع 2 در بین افراد بین 45 تا 64 سال در جمعیت عمومی ایالات متحده است. این نشان می‌دهد که هم در فرزندان و هم در همسرانشان، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمتر از جمعیت عمومی است که یکی از مزایای سلامتی و طول عمر عضویت در یک خانواده طولانی مدت، چه از طریق نسبی یا ازدواج است.

ویژگی هایی که به نظر می رسید در برابر ابتلا به دیابت2 از این افرادمحافظت می کند شامل BMI پایین، اندازه ی دور کمر کم، سطح بالای کلسترول HDL و هورمون های آدیپونکتین و گلوبولین متصل به هورمون جنسی (SHBG) در خون، و سطوح پایین تری­ گلیسیرید، فاکتور رشد شبه انسولین 1 و اینترلوکین پیش التهابی 6 (IL-6) در خون است.

اثرات ژنتیکی مشابه در همسران - اما قوی تر

دکتر میلکوویچ گفت: ما دریافتیم که نشانگرهای زیستی پیش التهابی و سیگنالینگ فاکتور رشد به نظر می‌رسد اثرات مثبت و منفی قوی‌تری بر خطر ابتلا به دیابت در همسران فرزندان بازماندگان استثنایی نسبت به خود فرزندان دارند. این نشان می دهد که عوامل خطر بیولوژیکی مختلف بر این خطر در دو گروه تأثیر می گذارد.

اما آیا این بدان معناست که همسران صرفاً از طریق اشتراک در خانواده و سبک زندگی، صرف نظر از پیشینه ژنتیکی آنها در اوایل زندگی، از نظر سطوح بیومارکر خون به یکدیگر شبیه می شوند؟ دکتر میلکوویچ هشدار داد که لزوما همیشه اینطور نیست.

توضیح ممکن assortative mating است

دکترMiljkovic  توضیح داد: همچنین ممکن است افراد به طور ناخودآگاه تمایل داشته باشند که شرکای خود را از طریق به اصطلاح "جفت گزینی یا assortative mating" انتخاب کنند - یعنی تمایل به تطابق با فنوتیپ های خود و ژنوتیپ های زیربنایی، از جمله آنهایی که بر خطر دیابت و طول عمر تاثیر می گذارند.

دکتر Miljkovic با نگاه به آینده گفت: مطالعات بیشترLLFS ، به شناسایی مکانیسم ها و مسیرها - ژنتیکی، اپی ژنتیکی، مولکولی، مسیرها و رفتارهای سلامتی، و الگوهای سبک زندگی - بمنظور درک اینکه چرا ازدواج با یکی از اعضای خانواده ای با عمر طولانی، همچنین سلامت متابولیک و مزیت بقا مشابهی را برای همسران آنها بهمراه دارد، کمک می کند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220411/Children-born-in-exceptionally-long-lived-families-have-reduced-risk-for-developing-type-II-diabetes.aspx